Mi fán terem a hajós munka?

Mi fán terem a hajós munka?

Ha valaha is megfordult a fejedben, hogy hajón dolgozz, vagy csak érdekel, hogyan működnek ezek a munkák, akkor a következő cikk neked szól. Remélem hasznos lesz, igyekeztem mindent összeszedni, amit én hallottam/tapasztaltam. A teljesség igénye nélkül gyűjtöttem össze a közvetítő irodákat, cégeket, mivel biztosan van olyan, ami itt nem szerepel, de alapvetően nem is az a lényeg, hogy mindet ismerd, hanem hogy képet kapj erről az egészről.

Nagyon leegyszerűsítve úgy néz ki a dolog, hogy elmész egy ilyen munkákat kínáló munkaközvetítőhöz, ők segítenek a jelentkezésben és az ügyintézésben, majd remélhetőleg minél hamarabb találnak neked egy hajót, ahova már indulhatsz is. Egyszerű, nem?

Felmerül a kérdés, hogy oké, de milyen munkaközvetítőhöz fordulhatsz ilyen esetben? Nyilván létezik a Google, de összeszedtem az itthon ezzel foglalkozókat, legalábbis az ismertebbeket.

Itthoni munkaközvetítők:

Általában hasonló követelmények és feltételek vannak mindegyiknél, bár a személyes tapasztalatom erre is rácáfol. Én a KG Internationalen keresztül találtam 1 (!) nap alatt állást hajón, míg a Crew Agencynél konkrétan elküldtek, hogy hát így szezon közepén mit akarok én itt, egyébként is, fülbevalóm meg piercingem van, esélyem sincs. Mindegy, mivel a másik helyen már 1 nap múlva hívtak, hogy találtak helyet, nem sokáig bántott a dolog. Persze nem akarok senkit lebeszélni a Crew Agencyről és rá sem beszélni a KG-ra, mindössze én ezt tapasztaltam. Ezeken kívül is sok közvetítő van még.

A másik, ami nekem nem volt először világos, hogy akkor most egy hajó egy cég, vagy egy cégnek több hajója van, stb. Alapvetően vannak a cruiseline companyk, mint például a lentebb felsorolt pár és nekik több hajójuk is van. Én pl. a Select Voyages egyik hajóján, az MS Bellejoure-on voltam. A harmadik dolog, ami kicsit be tud zavarni, az az, hogy ezeken felül vannak utazási cégek, akikkel szerződik a hajós cég. Ha úgy tetszik, olyanok, mint az utazási irodák. Ők szervezik be a vendégeket. Ilyen cég a TitanTravel és a CruceMundo is.  Igazából ez csak azért fontos, mert mondjuk lehet más az uniform az egyik, más a másik utazási cégnél, de ezt nem neked kell számon tartani mondjuk, majd úgyis tájékoztatnak mindenről a hajón, ha már ott vagy. Vagy például az útvonal is változhat attól függően, melyik cég szervezte az utat.

Cruiseline Companies

  • Select Voyages
  • Uniworld
  • Crystal Cruises
  • Seabourn Cruise Lines
  • Seadream Yacht Club
  • Holland America Cruise Line
  • Aida Cruises

FOLYAMI VS. ÓCEÁNJÁRÓ

Nyilván mindenkinek egyértelmű, hogy az egyik esetben folyókon, a másik esetben tengeren/óceánon közlekedik a hajó. Azt viszont nem árt tudni, hogy általában tapasztalat nélkül, illetve első körben folyami hajóra van lehetőségünk bekerülni (persze kivételek mindig vannak). Az óceánjárók általában tapasztalatot, komoly szakmai tudást és több és/vagy jobb nyelvtudást igényelnek. Ráadásul nem árt, ha nem egyből az óceán közepén próbálja ki az ember, mennyire bírja, vagy éppen nem bírja a hajós munkát. Tehát maradjuk a folyami hajóknál, az általános infók úgyis mindkettőre vonatkoznak.

Jelentkezéshez szükséges cuccok

Első körben nyilván szükséged van egy önéletrajzra. Vannak közvetítő irodák, ahol eleve adnak mintát, hogy hogy kell kinéznie (általában angolul és magyarul is kell egy, hisz külföldre mész), de ha nincs megadva semmi, akkor rengeteg mintaönéletrajzot találsz a neten magyarul és angolul is. A lényeg, hogy releváns legyen, letisztult és átlátható.

Kell majd valamilyen nyelvtudást igazoló papír, általában angol és/vagy német kell, az csak még jobb, ha ezeken kívül is beszélsz valamilyen nyelvet. Ha nincs nyelvvizsgád, semmi pánik. Ha jól beszéled az adott nyelvet, azt úgyis letesztelik, hisz mindenképp lesz interjúd, vagy a közvetítő céggel vagy velük is és a céggel is, ahova majd küldenek.

Orvosi igazolás arról, hogy egészséges vagy. Itt arra kell gondolni, hogy pl. nincs fertőző betegséged. Általában kérnek tüdőszűrést is, tehát egy tipikus üzemorvosi vizsgálatra kell gondolni, semmi komoly.

Erkölcsi bizonyítvány. Ez a külföldi munkák nagyrészénél kell. Szintén nem nehéz beszerezni, tök ingyen lehet igényelni ügyfélkapun keresztül. Kiküldik az általad megadott címre, aztán már adhatod is be.

Iskolai bizonyítványok fénymásolata. A legmagasabb iskolai végzettséged érdemes beadni, de persze ha van több is, ami lényeges lehet, azt is érdemes összegyűjteni. Baj nem lehet belőle.

Útlevélfénymásolat. Nem tudni, milyen hajón kapsz állást és még ha európai folyami hajóra is kerülsz, előfordulhat, hogy szükséged lesz az útleveledre.

Van, ahol kérnek személyi igazolványképet is, ezért nem árt, ha csináltatsz pár aktuálisat, ha szükség lenne rá. Ez sem nagy összeg, egy-két ezer forintból megvan.

Ha van bármilyen idevágó okleveled, képzési papírod, tényleg akármi, azokat is be lehet adni. Minél érdekesebb az önéletrajzod és a „portfóliód”, annál jobb.

Igaz, nem a jelentkezéshez kell, de kérhetik, hogy vigyél a pozíciódnak megfelelő ruhát majd a hajóra. Nekem vinnem kellett fehér és fekete nadrágot, fehér inget, fekete és fehér cipőt, de ez mondjuk a housekeepingbe kellett, nyilván egy szakács mást visel.

Kiutazás

Ebben is segít a közvetítő iroda, bár szerény véleményem szerint nem árt, ha inkább megpróbálod magadnak leszervezni az utat. Én úgy jártam, hogy azzal a busszal (!) mentem ki Németországba, amit az iroda ajánlott, persze ők az ideális esetet nézik, hogy nem késik a busz, ezért koppra nézték ki a járatokat. Természetesen lekéstem a hajót, így át kellett vonatoznom egy másik városba, hogy fel tudjak szállni. Nem dőlt össze a világ, meg utólag kifizetik az utazási költségedet egy bizonyos összegig, de azért nyilván könnyebb, ha nem kell a hajó után futni. Mert hogy ez nem olyan, mint a vonat. Nem jön a következő.

Pozíciók

  • Szakács (junior cook, chef de partie, sous chef, executive chef)
  • Felszolgáló/pincér
  • Bartender
  • Bárfelszolgáló
  • Szobalány
  • Konyhai kisegítő
  • Recepciós/ Éjszakai recepciós
  • Cukrász
  • Pék
  • Fodrász
  • Hotel manager (szállodavezető)
  • Accomodation manager (a housekeeping főnöke)
  • Cruise director (aki az utakat intézi/szervezi)
  • Maitre’d (étteremvezető)
  • Tolmács

A szobalány pozíción kívül én úgy tudom, mindegyikhez szükséges tapasztalat és/vagy valamilyen papír. Nyilván ezért voltam én szobalány, vagyis a housekeepingben dolgoztam. A fodrász általában jól hangzik, de nem árt tudni, hogy ő is takarító valójában, de ha szükség van fodrászra, akkor szólnak neki és megy. Persze óceánjáró hajókon lehet, hogy kell egy állandó fodrász, de most maradjunk a folyami hajóknál. Nyilván nyelvtudás mindegyik pozícióhoz kell, ez elkerülhetetlen.

Pár kiegészítés, amit én sem tudtam előtte: a szobalány megfogalmazás megtévesztő, ugyanis nem csak hölgyek jelentkezhetnek munkára. Angolul beszélhetünk cabin stewardról és cabin stewardessről. Ezeken felül van még a laundry steward/stewardess, aki tulajdonképp a mosodás.

Másik fontos részlet: konyhai kisegítő csak férfi lehet, mivel nehéz fizikai munka. Itt tulajdonképp a mosogatókról/konyhai takarítókról beszélünk.

Fizetések+jattok

Vannak pozíciók, ahol a fix fizetés mellé jár jatt és vannak, amiknél nem. Nyilván az a pozíció a jattos, ahol konkrétan a vendégekkel dolgozol, mint pl. szobalány, pincér, bárfelszolgáló, bartender, stb.  Persze nem mindegy, milyen jattról beszélünk, mert pl. egy-egy cruise végén a vendégek egy kis borítékban adhatnak jattot az egész személyzetnek, amit a végén összeszámolnak és egyenlően elosztanak a crew minden tagja között. A másik fajta jatt, amikor úgymond „zsebbe” adják. Ez a személynek szól, aki kapja, nem pedig az egész crew-nak.

A fizetések pozíciótól és hajótól is függenek. Nem akarok hülyeséget mondani, a legtöbb közvetítő iroda úgyis mond egy tól-ig összeget minden pozícióhoz, de én pl. szobalányként 850 eurót kaptam fixen, erre jöttek a jattok. A „fix” jatt, amit a vendégek a crew-nak adnak, átlag kb. heti 100 euro volt, plusz, ha valaki úgy gondolta, adott zsebbe. Ez nem volt túl sok, puccosabb cégnél általában több.

Hogy néz ki egy nap

Ez is pozíciótól függ, de az a jellemző, hogy 7/7, napi 10-12 óra. Szabadnap vagy van, vagy nincs, ez hajótól függ. A heti 1 nagyon király lenne, nálunk inkább a havi 1 volt, legalábbis én annyit kaptam, de a többiek is kb. így mesélték. A munkaóra is változó, én pl. örültem volna, ha csak 10 óra a meló, mivel min. 12 volt a legtöbbször, sőt… Utasváltáskor ennél több is megvolt simán. Persze nem panaszkodásból, mivel mondjuk a szakácsoknak és a pincéreknek nagyobb szívás, mert míg nekünk délután van pár óra szünetünk, nekik nincs. Változó a beosztás, de az előző cikkben részletesebben leírtam, hogy nézett ki egy napom. A lényeg, hogy kemény munkára kell számítani, de hát nem is nyaralni megy az ember. Az egyes pozíciók munkaidejéről érdemes tájékozódni a közvetítőirodánál jelentkezéskor. Hozzátartozik, hogy a legtöbbször 6 hét munka után jár 2 hét fizetett szabadság, ami azért nem szar. Szóval vállalható az a 7/7. Persze csak ha legalább x hónapot lehúzol, mert ha csak 6-8 hetet vagy ott, nem fognak 2 hétig fizetni a semmiért.

Szállás, kaja

Általában kétszemélyes kabinokban történik az elhelyezés, amihez tartozik egy tusoló+wc, szekrény, asztal. Az ágyak nálunk emeletes ágyként voltak megoldva, legtöbb helyen valószínűleg szintén így csinálják. Nagyrészt úgyis aludni és tusolni fogsz csak a kabinodban, igazából nekem teljesen elég volt. Maximum akkor szívás, ha gáz lakótársat fogsz ki, de azért az arány ott is azt mutatja, hogy többségében nincs gond.

Reggelit, ebédet és vacsorát is kapsz a hajón, a személyzetnek is ugyanaz a konyhai gárda főz. Én nem vagyok válogatós, szóval nekem ízlett a hajós kaja, bár nem mondanám, hogy jó minőségű volt. Nyilván a legtöbb cucc fagyasztott, szóval frissre ne számíts, viszont ahhoz képest egész változatos. Ízlések és ficamok, ki lehet bírni, de ha mégsem jön be, még mindig ott a lehetőség, hogy ha áll a hajó, leszállsz és elmész enni valahova, vagy bevásárolsz magadnak. A közös helységben valószínűleg lesz hűtő (nekünk is volt), ahova felcímkézve nyugodtan beteheted a saját kajádat.

Ha már közös helység; minden hajón van egy ilyen, sokszor felszerelt konyha is van benne, nálunk hűtő volt, mikró, mosogató, pirítóssütő, evőeszközök, tányérok (ha épp nem vitték el…). Aki dohányzik, annak is van lehetősége a dohányzóban, ami a mi esetünkben a közös helységből nyílt. Óceánjárókon, illetve bizonyos hajókon edzőterem meg minden, ami szem szájnak ingere, is a crew rendelkezésére áll.

Szezonok

Van nyári és téli szezon. A téli szezon novemeber végén kezdődik és nagyjából január elején fejeződik be. A nyári szezon áprilistól nagyjából október végéig tart, tehát általában 7 hónapra szól a szerződés.

Természetesen alapesetben a szezonok előtt jelentkezik az ember az adott szezonra, de szinte mindig keresnek szezon közben is munkaerőt, még ha nem is minden pozícióra. Érdemes több közvetítőnél is próbálkozni, hisz én is szeptember elején találtam helyet.

Runaway/Resignation/Letelik a szerződés

Felmerül a kérdés, hogy mivan, ha mégsem jön be, nem tetszik, nem bírod, meggondoltad magad, elütötték a macskád, vagy valami miatt mégis be kell fejezned a munkát, mert közbejött valami. Semmi gond, előfordul, nem mindenkinek való. A szerződésedben benne lesznek ezek is, de röviden a lényeg, hogy tulajdonképp négyféleképpen távozhatsz a hajóról.

Az alapeset, hogy letelik a szerződésed. A másik lehetőség, hogy felmondasz, ilyenkor a távozás dátuma előtt legalább 1, esetenként 2 héttel korábban kell bejelenteni a távozást. Ilyenkor aláírsz egy resignation-t, vagyis egy felmondási nyilatkozatot. Ilyenkor a fizetésed arányos lesz a ledolgozott munkanapokkal, tehát nem vonnak le semmit, egyszerűen csak annyi napot fizetnek ki, amennyit valójában dolgoztál. A harmadik opció, hogy kirúgnak. Ehhez azért tenni kell, de a szerződésed tartalmazza majd azt is, hogy mit szabad és mit nem. Vannak olyan kihágások, amiért figyelmeztetés jár, van, amiért azonnal repülsz. Mondjuk ez bármelyik munkahelyen így működik, nem túl meglepő. A negyedik opció, hogy szó nélkül lelépsz. Ez már egy kicsit komplikáltabb, de ezt is tartalmazza a szerződés „Runaway policy” címszó alatt. Ilyenkor az addig ledolgozott napokért járó összeg 75 %-át kapod csak meg, valamint ne nagyon tervezz visszamenni arra a hajóra, ahonnan leléptél.

Hát, ez volna „röviden”, hogy hogyan is működik ez a hajós dolog, bár tény, hogy nem sikerült olyan tömörre, mint ahogy terveztem, de azért remélem hasznos volt azoknak, akik ilyen irányba kacsingatnak. Ha tetszett és érdekel a személyes része is a dolognak, katt ide!

További fotókért csekkold az Instagram oldalunk!

Tetszett a cikk? Értékeld vagy ajánld az ismerőseidnek!

A szerzőről

Mesi

Állatbolond, motormániás biológus, amatőr fotós és blogger, nem mellesleg tudok három labdát dobálni. Egyszerre.

Válaszolj

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Mi

Hali!

Mesi és Evi vagyunk. Ha csak tehetjük, mászkálunk, utazunk, felfedezünk, egyszóval: megyünk. Valahová mindig. Ebben a blogban pedig igyekszünk megőrizni ezeket a kalandokat. Ha olvasnál még rólunk, katt ide!

Facebook