Cseh túra – Bolyongás Olomoucban és Brnoban

Várható olvasási idő: 4 perc.

Ha Csehországról van szó, akkor valószínűleg mindenkinek Prága jut eszébe először. Nyilván nem véletlenül, de azért van még pár város Csehországban, amit érdemes felfedezni és elérhető távolságban van tőlünk. Háromnapos cseh túránk során a legjobb sört kerestük, de azért ezalatt volt időnk két várost, Olomoucot és Brnot is felfedezni.

Csehország Szolnokja: Olomouc

Az Olomouc szóval bajban voltam egy kicsit az elején, most akkor Olmütz vagy Olomuc vagy hogy is kell ezt magyarul mondani? Kiderült, hogy így, ahogy írják, minden egyes betűt kiejtve: szóval Olomoucba mentem, hogy meglátogassam a volt gimis osztálytársamat, Hettyt, akivel Lengyelországban is mászkáltunk tavasszal. Egy hónapig volt kint egy egyetemi ösztöndíjjal és én az utolsó pár napjára csatlakoztam be, illetve segítettem hazaköltöztetni, ami nem volt egyszerű menet. Lehet, nem kellett volna annyi sört hazahozni? 😀 Dehogynem!

Egy kisebb késés után késő délután megérkeztem Olomoucba és a lepakolás után egyből a nyakunkba is vettük a várost. Nem egy világváros, körülbelül olyan Csehországnak, mint nekünk Szolnok. 100 ezren lakják, de méretre kb. feleakkora. A belvárost már az első este bejártuk és igazán horrorisztikus képeket tudtam lőni: ez például a Katedrála sv. Václava, vagyis a Szent Vencel Katedrális. Gyönyörű épület, érdemes egyszer megnézni.

Katedrála sv. Václava

Azért napfényben se semmi.

Elkanyarodtunk még a híres Szentháromság-oszlophoz is, ami az UNESCO világörökség része, ehhez képest éjszaka egyáltalán nem volt kivilágítva, így ezzel volt még egy körünk. Bejártuk a főteret, aztán nekiálltunk kocsmát vadászni. Hetty mutatott egy helyet, ami szerinte a régi szolnoki Hillerre hasonlít, és amúgy tényleg volt egy kis alkeszkocsma beütése, de annál jobb volt a hangulat. Az emberek hangosan mulattak, énekeltek, gitároztak – mindezt hétfő este 7-kor. Egy faszi odajött és szó nélkül csillámport szórt a hajunkra, amit utána 3 napig nem tudtunk levakarni magunkról. Még magyarokkal is találkoztunk, ami mint kiderült, elég hétköznapi dolog, mert többször is előfordult.

Cseh túra - Bolyongás Olomoucban és Brnoban

Az Arion szökőkút és a háttérben a Szentháromság-oszlop.

A sörözés után kajálni indultunk, de még útbaejtettük az asztronómiai órát a városházánál, az ún. Orlojt, amit anno a prágai mintájára építettek. A vicc ebben, hogy a második világháborúban lerombolták, az újjáépítés során pedig “szocreál stílusban” építették újra, vagyis a szentek és az apostolok helyett most munkás figurák járnak körbe-körbe.

Asztronómiai óra

Ami a legjobban tetszett Olomoucban, az az, hogy az óvárosa egy nagy fallal van körülvéve, és gyakorlatilag egy lépcsőn lehet feljutni arra a részre, ha nem akarsz körbemenni.

Innen is meg lehetett közelíteni az óvárost.

A belváros egyébként kifejezetten tetszett, főleg azért, mert minden elérhető távolságban volt gyalog is, rengeteg volt a fa és a park és szinte mindenhol macskaköves utcák voltak, amiket imádok. A várost átszelve, az óváros falai mentén pedig csordogált egy patak is, az ún. Mlýnský-patak.

Mlýnský-patak

Ami még mindenképpen megér egy sétát, az a Havas Boldogasszony templom, ami a 18. században épült, illetve…

Havas Boldogasszony templom

… volt a városban egy érdekes kis átjáró, amin többször is átmentünk és tele volt graffitivel. Szerintem igazi gyöngyszemre bukkantunk.

A városnézésen kívül a sörözésre fektettük a hangsúlyt, hiszen az volt a tervünk, hogy 3 nap alatt megkóstolunk annyit, amennyit csak bírunk és megtaláljuk a legjobbat. Nem lövöm le a poént, olvasd el az előző cikket, amiből kiderül, melyik lett a nyertes!

A 2. legnagyobb cseh város, Brno

A második délután kicsekkoltuk Hettyt a koleszból, elköszöntünk az ottani barátaitól, egy nagyon aranyos tajvani lánytól, Peggytől és az ő Erasmus mentorától, Katkától (akik amúgy előző este hősiesen végigasszisztálták a sörtesztünk első felét), majd egy kiadós ebéd + sörözés után a buszpálya felé vettük az irányt. Nos, a Flixbus vagy nagyon pontos, vagy nagyon nem, vagy közepesen, ez kiderült már az utóbbi útjaimból, magyarul nem igazán tudhatod előre, hogy mikor érsz A pontból B pontba, ellenben mindezt olcsón teheted. Lélekszakadva rohantunk a buszhoz, ami most úgy döntött, hogy a több órás késés helyett inkább elindul egy perccel hamarabb, szóval ültünk egy órát a város szélén, ami nem sok, de ha csak egy napot tölthetsz valahol, azért számít. Azért annak örültem, hogy a jegyünk ingyen (!) volt; van a Supershopnak egy olyan akciója, hogy minden pont után 1000 Ft-ot válthatsz be a Flixbusnál. Eddig nem tudtam róla, Hetty informált, és baromi jó! Mivel az utunk alapból csak 700 Ft körül lett volna, így teljesen ingyen megvehettük a második buszjegyünket is, hurrá!

Nagy Cseh Sörteszt - Mit igyál Csehországban?

Brno főtere, a Námӗstí Svobody, vagyis a Svoboda tér

Estefele érkeztünk meg Brno buszpályaudvarára, ahonnan szerencsére csak 300 méterre volt a hostelünk. Saját szobánk volt, de közös fürdőszoba, fejenként 4 ezer Ft-ért. Hála a jó istennek kijött elénk egy másik volt osztálytársunk, Zacsi, aki kint él Brnoban már egy éve és ő meg a barátnője kalauzoltak el minket a városban. Kipróbáltuk például a vegán kaját, ami Brnoban minden sarkon megtalálható és még egy abszintbárba is benéztünk, ami szerintem egy iszonyat jó ötlet, Szegeden is van és nagy rajongói vagyunk.

Vegán steak!

Másnap reggel Hettyvel elindultunk valami reggelit keríteni, amiből végülis ebéd lett (miért nem lehet minden helyen egész nap reggelit kérni?!). Ráakadtunk egy tökjó helyre, csak ajánlani tudom: az a neve, hogy Soul Bistro és a főtértől 2 utcára van kb., tökjó árakkal.

Randevúnk a majommal

És akkor a látnivalók: a főtéren van egy hatalmas asztronómiai óra, ami az 1645-ös csatának állít emléket és egy töltényt szimbolizál. A város a svédekkel harcolt és a svédek azt mondták, ha délig nem sikerül elfoglalniuk Brnot, akkor abbahagyják a harcot. Ezért a cseles kis csehek 11-kor harangoztak és véget ért a harc. Ennek emlékére minden nap délelőtt 11-kor kipottyan egy üveggolyó az órából, amit ha ügyes vagy, haza is tudsz vinni. Azt meg, hogy az óráról hogyan lehet leolvasni az időt, szerintem a helyiek sem tudják.

Cseh túra - Bolyongás Olomoucban és Brnoban

A töltényt szimbolizáló asztronómiai óra 😀

Több rooftop bárja is van Brnonak, ahol sörözés közben a tájban is lehet gyönyörködni. Mi fel is mentünk egy ilyen helyre, de sajna nem árultak csapolt sört, így egy körbenézés és fotózkodás után továbbálltunk.

Végül Zacsi elvitt minket egy középkori kocsmába a főtéren, ahol iszonyat finom mézsört ittunk. A helyen amúgy tényleg tartanak lovagi bemutatókat, hihetetlen! 😀

Mézsör a Středověká krčmában

Ami a legjobban bejött Brnoban, az az Old Town Hall volt, vagyis a városháza. 40 koronáért (kb. 500 Ft) fel lehetett menni a torony tetejére és gyönyörű kilátásban volt részünk. Pont naplementekor másztunk fel, tökéletes volt az időzítés.

Este 7-kor indult a buszunk hazafelé, így még egy “sörszaküzletben” bevásároltunk az útra meg hoztunk haza párat ajándékba is. Jó lett volna még egy-két napot eltöltenünk Brnoban, mert a belváros legbelsején kívül nem jutottunk, így ha erre jártok, mindenképpen több napra készüljetek. Nem véletlenül Csehország második legjelentősebb városa.  Olomouc pedig valóban egy egy napos város, így azt azt hiszem, sikerült kimaxolnunk így turistaként. 🙂

További fotókért csekkold az Instagram oldalunk!

Tetszett a cikk? Értékeld vagy ajánld az ismerőseidnek!

A szerzőről

Evi

A három dolog, ami a legfontosabb az életemben: a zene, a barátság és az élményvadászat.

Visszakövetések / Pingbacks

1. Nagy Cseh Sörteszt - Mit igyál Csehországban? - […] Hogy ne csak a sörözésről essen szó, hanem kicsit a városnézésről is, írtam egy másik cikket, amiben inkább a…

Válaszolj

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Mi

Hali!

Mesi és Evi vagyunk. Ha csak tehetjük, mászkálunk, utazunk, felfedezünk, egyszóval: megyünk. Valahová mindig. Ebben a blogban pedig igyekszünk megőrizni ezeket a kalandokat. Ha olvasnál még rólunk, katt ide!